Wielicka kopalnia zamknęła rok 2022 z 1 mln 120 tys. turystów
Prawie milion sto dwadzieścia tysięcy gości odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka” w 2022 roku. To 61% więcej niż rok wcześniej i równocześnie 60% ruchu z rekordowego 2019*.
Sąsiedzi polubili Polskę i Wieliczkę
Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje. – Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży „po sąsiedzku” – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu – mówi Paweł Nowak, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.
179 krajów, jedna Wieliczka
W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56% do 44% (629,4 tys. krajowi, 489,9 tys. zagraniczni). Zwiedzający z państw z pierwszej 20-tki agregują aż 87% ruchu zagranicznego w Kopalni Soli „Wieliczka”. – Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 % ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach – zapewnia Jan Ziobro, Członek Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.
Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania, Słowacja. Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów Niderlandczyków, Szwedów, Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy. W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52% zwiedzających), angielski (32%), francuski, hiszpański po 3% oraz niemiecki i włoski po 2,5%.
Edukacyjna rola solnych podziemi
W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół. – Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę – przekonuje Damian Konieczny, Dyrektor Wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A. W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76% całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24% zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.