Wymiana młodzieży polsko-niemieckiej: Niezapomniane przygody i nowe przyjaźnie podczas projektu „Wieże-poznajemy nasze okolice”

Pod koniec czerwca uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Szarowie oraz ze szkoły IGS Zeven w Niemczech mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w wymianie młodzieży współfinansowanej przez Polsko Niemiecką Współpracę Młodzieży-PNWM. Podczas tego intensywnego programu, pełnego przygód i kulturalnej wymiany, młodzi ludzie mieli szansę poznać nowe osoby, zdobyć nowe doświadczenia i nawiązać trwałe przyjaźnie.

Pierwsze wrażenie, jakie zyskali uczestnicy wymiany, dotyczyło miejsca zakwaterowania – młodzieżowego hotelu w Rotenburgu nad Wumme. Uczniowie spali w pokojach 3-4 osobowych i rozpoczynali dzień o godzinie 7:00. Regularne posiłki, takie jak śniadanie o 7:30, obiad o 12:00 i kolacja o 18:30, zapewniały energię na intensywne dni pełne atrakcji. Wokół hotelu pełno było ciekawych miejsc do spędzania czasu: boiska, kręgle, szałas, rzeczka z kładkami, szachy oraz zacienione miejsca relaksu. Już na początku uczniowie z Polski
wręczyli uczniom z Niemiec ręcznie robione upominki, przygotowane przez rodziców oraz polskie słodycze.


Podczas wymiany, integracja między polskimi i niemieckimi uczniami była kluczowym elementem programu. Codziennie mieli oni okazję do spotkań, rozmów i wspólnych zajęć. Jeden z uczniów podkreślił, że dzięki wspólnym tańcom, takim jak popularna Belgijka, różnym sportowym aktywnościom oraz zajęciom grupowym, zacieśnili więzi i nawiązali kontakty na przyszłe lata. Komunikowali się w różnych językach: polskim, niemieckim i angielskim. Wtorek, był jednym z najbardziej emocjonujących momentów wymiany. Uczniowie wyruszyli pociągiem do Bremy, a następnie przesiadali się na kolejny, którym dotarli do Bremenhaven. Tam mieli okazję płynąć statkiem wycieczkowym i zwiedzić port oraz wjechać windą na wieżę, gdzie platforma widokowa przypominała statek. Stamtąd mogli podziwiać malownicze widoki miasta i ujścia rzeki Wezery do Morza Północnego. Po opuszczeniu wieży udali się do galerii handlowej wzorowanej na starych, kolorowych, handlowych budynkach, gdzie mogli spędzić czas wolny i podziwiać nowoczesną architekturę. Następnie odwiedzili łódź podwodną z czasów II wojny światowej i poznali jej historię. Powrót do hotelu odbył się autobusem i pociągiem. Wieczorem wszyscy uczestnicy brali udział w warsztatach, podczas których w grupach tworzyli plakaty na podstawie baśni braci Grimm „Muzykanci z Bremy”. Dzień ten został oceniony jako wyjątkowy, a widok z wieży okazał się jednym z
najbardziej pamiętnych momentów.

Ważnym elementem współpracy i integracji było uzupełnianie książek do wymiany dostarczonych przez PNWM, które były bardzo atrakcyjne i pełne pomysłów do wspólnego działania. Codzienne rozmowy i tańce, takie jak Belgijka, wspólne zwiedzanie i podróże pozwoliły uczniom na jeszcze głębsze poznanie siebie nawzajem i lepsze zrozumienie ich różnorodności kulturowej. Dzięki tym doświadczeniom uczniowie mieli okazję spojrzeć na świat z innej perspektywy i odkryć nowe spojrzenie na współpracę i przyjaźń między narodami.

Czwarty dzień wyjazdu, czyli wizyta w Bremie, była pełna fascynujących atrakcji i ciekawych miejsc do zwiedzania. Po śniadaniu i grupowym budowaniu wież z papieru, uczniowie udali się na stację kolejową w Rotenburgu, skąd pociągiem dotarli do Bremy. Tam uczestnicy mieli okazję zobaczyć słynny pomnik Muzykantów z Bremy wykonany z brązu. Według miejscowych wierzeń dotknięcie nosa osiołka przynosi szczęście. Kolejnym punktem programu było odwiedzenie Katedry Świętego Piotra, gdzie uczniowie odwiedzili wnętrze romańsko-gotyckie a podczas zwiedzania mieli zadanie odnalezienia metalowej myszy ukrytej w świątyni, co wiąże się z przysłowiem „biedny jak mysz kościelna”. Kolejnym ważnym punktem było wspinanie się po krętych i wyjątkowo trudnych do zdobycia schodach, aby zobaczyć miasto z góry. Widok był zachwycający. Po opuszczeniu katedry wszyscy mieli czas na spacer po rynku i podziwianie okolicznych atrakcji. Jedną z nich był rzadko spotykany pokaz ekwilibrystów chodzących po linach rozpiętych na bardzo dużej wysokości pomiędzy dwoma wieżami oraz pomiędzy wieżami dwóch różnych kościołów. To był wyjątkowo spektakularny wyczyn. Inną atrakcją było wysłuchanie koncertu dzwonków wraz oglądaniem ruchomych obrazów na wieży w dzielnicy handlarzy. Kolejny dzień wymiany, czyli czwartek, był poświęcony wizycie w szkole partnerskiej w Zeven. Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali zaproszeni na ogromne boisko szkolne, gdzie mogli wspólnie uczestniczyć w różnych

konkurencjach, takich jak przeciąganie liny, siłowanie się na rękę, rzuty samolotami z papieru, skoki przez skakankę czy gra w piłkę nożną. Po tych sportowych zmaganiach przyszła pora na kolejną sesję integracyjnego tańca w rytmie Belgijki. Później wszyscy zostali oprowadzeni po szkole, co pozwoliło lepiej poznać niemieckie środowisko edukacyjne i dowiedzieć się więcej o ich programach nauczania. Uczniowie z Polski zostali obdarowani kolorowymi koszulkami i słodyczami. Szkoła wywarła olbrzymie wrażenie.

Następny dzień wymiany był pełen emocji i radości. Po spakowaniu plecaków, wypełnieniu ich suchym prowiantem, wszyscy udali się komfortowym autobusem sponsorowanym przez szkołę z Zeven do Cuxhaven, gdzie mieli okazję spędzić czas na plaży. Choć woda nie była zimna, nie wszyscy odważyli się na kąpiel, ale wszyscy mogli cieszyć się relaksem na plaży. Morze Północne zachwyciło wszystkich zjawiskiem przypływu i odpływu. Po powrocie z plaży uczestnicy wymiany udali się na spacer, podczas którego mieli okazję zjeść lody i zakupić pamiątki. Po powrocie i po obiadokolacji, uczestnicy brali udział w zajęciach, podczas których tańczyli ulubione integracyjne tańce i uzupełniali swoje książki wymiany. Po tych aktywnościach był czas wolny, a wieczorem obowiązywała cisza nocna.


W sobotę pociągiem, metrem i statkiem uczestnicy podziwiali miasto i port w Hamburgu. Widzieli olbrzymie statki kontenerowe, statki serwisowe i drugi największy statek pasażerski świata-Aida. Potem zrobili sobie selfie z postaciami z wosku w muzeum figur woskowych. Najciekawsze okazało się spędzanie czasu w galerii handlowej w centrum Hamburga, bo odważnie spędzili go pomiędzy obcobrzmiącym tłumem ludzi. Po powrocie i posiłku odbyło się pożegnalne ognisko i smażone były cukrowe pianki. Obchodzone były trzynaste urodziny i imieniny kolegów, którzy wtedy mieli swój miły dzień. Cel projektu, czyli eksplorowanie wież, został zrealizowany, gdyż uczestnicy widzieli wieże kościoła na rynku w Rotenburgu. Była to piękna, biała wieża. Drugiego dnia weszli na sam szczyt hotelu Atlantis wyglądem przypominającym hotel Burj Al Arab w Dubaju z platformą widokową w kształcie statku. Trzeciego dnia weszli na punkt widokowy znajdujący się na szczycie wieży kościelnej w kościele św. Piotra w Bremie. W samym Zeven zobaczyli wieże miejscowego kościoła, w pobliżu którego mieszkał w Carl Friedrich Gauss-słynny matematyk. Jego imię nosi szkoła kolegów z Niemiec. Kolejnego dnia, w Hamburga zobaczyli wieżę ratuszową na głównym placu miasta. Wokół portów widzieli wieże kontrolne oraz stare latarnie morskie. W miasteczkach widać było wieże ciśnieniowe. Uczestnicy wymiany szybko rozpoznawali znaczenie i funkcje poszczególnych wież.

Podsumowując, wymiana młodzieży polsko-niemieckiej między Szarowem a Zeven była niezapomnianym doświadczeniem dla wszystkich uczestników. Uczniowie mieli okazję poznać się bliżej, nawiązać przyjaźnie i lepiej zrozumieć różnice kulturowe. Wspólne zajęcia, zwiedzanie i podróże dostarczyły im nie tylko wiedzy, ale także niezapomnianych chwil i emocji. Ta wymiana młodzieży przyczyniła się do wzajemnego zrozumienia, integracji i budowania mostów między narodami. Była to doskonała lekcja tolerancji, akceptacji i współpracy, która na długo pozostanie w sercach i umysłach uczestników. Wyraźnie wzrosła motywacja do pogłębiania umiejętności językowych wśród uczestników. We wrześniu, uczniowie z Niemiec przyjeżdżają do nas i wymiana oraz wyszukiwanie wież odbędzie się w naszych okolicach.
Dorota Chudecka

Skip to content